Blog

Sprawy frankowe charakteryzują się dynamizmem kształtowanym przez uchwały sądów krajowych, jak i TSUE. Poniżej znajdziesz najaktualniejsze informacje na temat kredytów frankowych zebrane w przystępnej formie.

Czy frankowicze doczekają się uchwały?

Uchwała Izby Cywilnej Sądu Najwyższego w sprawie zagadnień prawnych dotyczących kredytów denominowanych i indeksowanych w walutach obcych miała zapaść 25 marca, potem 13 kwietnia, a obecnie przesunięto ją na 11 maja. Pierwsze przesunięcie było związane z pobytem w szpitalu pierwszej prezes SN prof. Małgorzaty Manowskiej. Kolejne zmiany terminu to efekt pandemii i planowanego na 29 kwietnia wyroku TSUE.

Dlaczego Sąd Najwyższy czeka na wyrok TSUE?
Jak przedstawił Sąd Najwyższy: Zagadnienia prawne przedstawione przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego do rozstrzygnięcia składowi całej Izby Cywilnej dotyczą wprawdzie interpretacji prawa krajowego, do dokonywania której wyłącznie uprawnione są sądy krajowe, jednak wyrok TSUE może tworzyć istotny kontekst interpretacyjny dla odpowiedzi na niektóre spośród pytań zawartych we wniosku Pierwszego Prezesa SN.

Przypomnijmy pytania, na które ma odpowiedzieć uchwała Sądu Najwyższego ws. kredytów frankowych:
1. Czy w razie uznania, że postanowienie umowy kredytu indeksowanego lub denominowanego odnoszące się do sposobu określania kursu waluty obcej stanowi niedozwolone postanowienie umowne i nie wiąże konsumenta, możliwe jest przyjęcie, że miejsce tego postanowienia zajmuje inny sposób określenia kursu waluty obcej wynikający z przepisów prawa lub zwyczajów?

2. Czy w razie niemożliwości ustalenia wiążącego strony kursu waluty obcej w umowie kredytu indeksowanego do takiej waluty umowa może wiązać strony w pozostałym zakresie?

3. Czy w razie niemożliwości ustalenia wiążącego strony kursu waluty obcej w umowie kredytu denominowanego w walucie obcej umowa ta może wiązać strony w pozostałym zakresie?

4. Czy w przypadku nieważności lub bezskuteczności umowy kredytowej, w wykonaniu której bank wypłacił kredytobiorcy całość lub część kwoty kredytu, a kredytobiorca dokonywał spłat kredytu, powstają odrębne roszczenia z tytułu nienależnego świadczenia na rzecz każdej ze stron, czy też powstaje jedynie jedno roszczenie, równe różnicy spełnionych świadczeń, na rzecz tej strony, której łączne świadczenie miało wyższą wysokość?

5. Czy w przypadku nieważności lub bezskuteczności umowy kredytowej z powodu niedozwolonego charakteru niektórych jej postanowień, bieg przedawnienia roszczenia banku o zwrot kwot wypłaconych z tytułu kredytu rozpoczyna się od chwili ich wypłaty?

6. Czy, jeżeli w przypadku nieważności lub bezskuteczności umowy kredytowej którejkolwiek ze stron przysługuje roszczenie o zwrot świadczenia spełnionego w wykonaniu takiej umowy, strona ta może również żądać wynagrodzenia z tytułu korzystania z jej środków pieniężnych przez drugą stronę?

Czy należy czekać na uchwałę Sądu Najwyższego ws. kredytów frankowych?
Nie.
Już teraz możesz złożyć pozew przeciwko bankowi i unieważnić kredyt np. na podstawie zawartych w umowie klauzul, po wyroku TSUE czy uchwale SN, takich spraw będzie tylko więcej. Skontaktuj się z nami